fredag 3 september 2010

Fjärilsblommans upptäckt

Tänk vad jag upptäcker saker både här och där och visst vi lär så länge vi lever. Trädgården är en källa till något gott och vi mår bra av trädgård. Jag läste för några veckor sen en artikel i NST om ett par som fotograferat grannen som var ute i trädgården och arbetat men var sjukskriven "... jobba i arbetslivet kan hon inte men i trädgården kan hon jobba...". Idiot måste jag bara skriva om den som skrev artiklen, vet inte den personen hur gott människor mår i trädgården och att det kan hjälpa en sjuk person??? Fram med mer ordinationer för de sjuka om att spendera tid i trädgården.

På tal om upptäckter: för nån vecka sen satt vi o åt mellanmål på altanen och då hojta Noel: titta mamma en fjäril. Vi satt alla tre en stund och titta på fjärilen och blomman den satt på. Tills... det slog mig: att jag har ju en Fjärilsbuske...som jag velat ha länge. Nu ska den planteras på framsidan!!! Jag har haft den ganska  länge i en kruka, typ sen i våras och den har växt och frodats men först nu när det kommer blommor så såg jag att; jag har en Fjärilsbuske... underbart,(se bild nedan) ska även gräva upp en del av prydnadsgräset och flytta det till framsidan. En del av våra rosor dog så där planterar jag gräs i stället. Jag har oxå hört av en som anläggde en ny trädgård att vill du ta in Elefantgräs i din trädgård så tänk dig för innan. De får gigantiska rötter och är svåra att få upp när du väl vill ha bort den. (varför man nu vill det?) Jag tror det beror nog lite på hur stort Elefantgräset blir, de växer ju runt sig själv så blir gräsruggen för stor kan jag tänka mig att det blir svårt att få bort den (om man nu vill det). Dax att gå ut och ta lite frisk luft, har vabbat hela veckan, först var 6 åringen sjuk i feber och halsont och när han var frisk så kom lillkillen hem med 39,5 i feber den håller i sig men på måndag är vi nog alla friska - vi ska ut i trädgården och kurera oss.
Gröna soliga kramar/Mari
Min fina Fjärilsbuske i rabatten på framsidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar